Tuvalet Aliskanliginda Farkli Odul Yontemi – Reward Chart Idea for Potty Training

Scroll down for English

Inanin su an tuvalet egitimi asamasindayiz demeye bile cekiniyorum cunku hersey cok ani gelisti. Oglum 27 aylik. Kimilerine gore erken, kimilerine gore gec bile. Bana gore zamani aslinda… Ama henuz baslamaktan biraz tirsiyordum, cunku bu surecte annemin veya kayinvalidemin yanimda olacaklari bir donemi tercih ediyordum. Ne de olsa deneyim herseyden once gelir. Kisin ara ara gelip kalacaklar, o donemde yapariz diyordum. Fakat gecen gun kuzenimizden gelen hic kullanilmamis, 0 km lazimlik bir sekilde ortaya cikti. Ben de oylesine, oturur musun oglum gel falan diyince baktim hevesli oturuyor, hatta bezini de cikartti oturuyor, ayip olmasin diye razi oldum :) Aksama da cisini yapti ilk defa ! O kadar hazirliksiz yakalandim ki, sevineyim mi, sasirayim mi, bebegim buyuyor diye uzuleyim mi anlayamadim. Emzirmeyi birakirken de boyle olmustu. Biraz daha israr etse hemen vazgececek, ilkokula kadar emzirmeye gonullu razi gelecektim :p

Neyse, o aksam oglum uyuyunca internetten bir iki yerden birseyler okudum hizlica cunku cok yorgundum. Okudugum seyler arasinda iki sey dikkatimi cekti. Biri alternatif bir yontem. 3 gunde tuvalet aliskanligini kesin olarak kazandirma yontemi.Babycenter sitesinden ve baska bircok yerden bakabilirsiniz. Orjinal adi ‘ 3 day potty training ‘ Ben yontemi uygulayan bir annenin blogunu okudum. Ozetle, cocuga ne bez, ne alistirma kulotu hicbirsey baglanmiyor, 3 gun boyunca alttan ciplak kaliyor ve evden pek cikilmiyor. Sivi tuketimi cok arttiriliyor ve boylece deneyim sansi artiyor kisa surede. Islattikca islatma farkindaligi artiyor. Lazimlik oyun alaninin ortasina yerlestiriliyor ki her an ulasimi kolay olsun. Odul vermeyi tavsiye eden de var, onermeyen de… Aslinda benim aklima yatti, 15-20 gun ugrasilacagina belki 3 gunde yogun sekilde is bitirilebilir.

İkinci aklimda kalan ise basit ama farkli bir odul yontemi. Benim okudugum sitede elma ve portakal agaclari olarak geciyordu. Klasik. Her basaridan sonra bir boyama kazaniliyor. Bu klasik yontemi tuvalet alikanligi icin uygulamak kirk yil dusunsem benim aklima gelmezdi:) Cisler icin elma, kakalar icin portakal boyaniyor. Bunu okuyunca hemen aklima arabalar ve kamyonlar seklinde uygulamak geldi. Ama sonra mini bir balik akvaryumu yapip, icinde baliklar ve kaplumbagalar daha hosuma gitti. (Biktik arabadan kamyondan :)) İlk gun icin bir deneme yaptim. Ogle uykusu sirasinda buyuk bir tabak yardimiyla akvaryum ya da fanus gibi birsey cizdim, icine de hamur kaliplariyla baliklar ve kaplumbaga cizdim. Banyonun kapisina yapistirdim.

Bir kere kaka bile yapmaz diye dusundum ve kaka icin ‘bir’ kaplumbaga koydum… İlk once kaplumbagayi boyadik desem!!! :)

Bu arada cocuklar hepsini bir anda boyayip bitirmek isteyebiliyor. Onceden guzelce anlatmak ve boyamak isterse aciklamak, bir dahaki seferlere kazanacagi odulun kalmayacagini anlatmak gerekebiliyor :) Bu surecin pozitif bir surec olmasi adina inatlasmak yanlis olacaktir. İlk seferde kaplumbagadan sonra bir balik da boyamasina izin verdim cunku hem cok israr etti, hem de zaten onceden cisini yapmis ve odul almamisti. Sonra zaten tek tek boyamayi kabullendi.

İkinci gun icinse yine farkli birsey, seker kavanozu yapmayi dusundum. Boyle hergun ayri birseyle ugrasilir mi derseniz, ben hoslandigim icin yapiyorum aslinda. Bir seferde bir suru elma, balik veya sekeri daha buyuk bir kartona da cizebilirsiniz. Ben farkli farkli olsun, adim adim gidelim diye boyle yaptim.

Seker kavanozuna da minik bayram sekeri tarzindaki sekerleri cisimiz icin, lolipoplari da kakamiz icin cizdim. Super resim yetenegimle sizi basbasa birakiyorum :

Simdilik seker kavanozu banyonun kapisinda, oglum uykuda… Bu sureci geciren deneyimli annelerden tavsiyelere acigim… Sevgiler

We started potty training yesterday and it’s been really crazy for me. I wasn’t expecting to start it yet.

We had a potty at home, came from Leo’s older cousin, (not used) and I took it out for some reason last night. Leo saw it and seemed so willing to sit on it, so I had to let him :) He peed on the second try ! So the training process had started!

I went through the internet quickly and read about a reward system that we already use in the other areas of education. I wouldn’t think of using it for potty training. It’s a simple coloring chart, coloring the items one by one for each success. It was told about apple and orange trees, but I prefferred a fishbowl, fish for pee, turtle for poop :) My son loved it. He finished coloring the fish and turtle today and I made a candy jar for tomorrow. Lollipops are for poop :)

Wish us luck. And all your personal experinces and tricks on the subject is very welcome!..

6 thoughts on “Tuvalet Aliskanliginda Farkli Odul Yontemi – Reward Chart Idea for Potty Training

  1. Tuvalet eğitimini tamamen içgüdüsel olarak atlattık. Ödül olarak tebrik etmeden başka bir şey vermedim. İlk 3 günde bu eğitimi büyük ölçüde kolayladık, lazımlığı oturduğumuz yerde (salonda) durdu ve çıplak bıraktım ki ne yaptığını görsün diye. Banyoya gitmeyi çok sever, üzeri çiş olunca sık sık yıkadım. İlk 3 günümüz ilgilenirseniz şöyle :

    http://denizvebaris.blogspot.com/2012/05/tuvalet-egitimi.html
    http://denizvebaris.blogspot.com/2012/05/tuvalet-egitimi-2-gun.html
    http://denizvebaris.blogspot.com/2012/05/tuvalet-egitimi-3-gun.html

    Tuvalet eğitimine başladıktan 3 ay sonra bir geri dönüş yaşadık, onu da 3-4 günde atlattık.

    Çocuk hazır olunca, eğitim hızla sonuç veriyor. HAzır olmazsa çok sancılı geçiyor süreç. Kolaylıklar diliyorum.

    • Ben zaten sizin tuvalet surecinizi onceden okudum. Hatta esime disari cikarken kullandiginiz my carry potty’yi de gosterdim. Turkiyede oldugundan haberim sizin sayenizde oldu, ben burda kullanilmiyor saniyordum. Acikcasi cisi gelince pet siseye yaptirmayi dusunuyorum disarda, ama kakayi bilemedim, belki carry potty ihtiyaci olabilir:)

  2. Benim kızım olayı 28 aylıkken çözdü. Yani 27 ay geç değil aslında:) 24 aylıkken denedik ama hazır olmadığını gördük. 3-4 günlük deneme sonucunda bütün ev sulandı ve kızım bu süre zarfında hiç kaka yapmadı – ki kendisi o tarihe kadar hiç kabız olmamıştı hayatında. bunlardan yola çıkarak onun hazır olmadığını düşündüm ve eğitimi kestim. oysa ki çoğu sabah kuru kalkıyordu, çişini tutabiliyordu. psikolojik olarak hazır değildi herhalde. iki ay bekledim ve bu iki ay boyunca onu ara sıra lazımlığa oturtup çiş ya da kakasını yapmasını sağladım, yapınca alkışladım, küçük ödüller verdim. ama sonra bezini geri bağladım. çiş ve kakayı rahatlıkla lazımlığa yapabilmeye başlayınca da bezi çıkardım. bir hafta boyunca çişini söylemedi. ilk günler 30 dk da bir oturttum ve her seferinde lazımlığa yaptı. sonra 45 dk, 1 saat, 2 saat derken aralıklar uzadı. 8 ya da 9. gün o büyülü cümleyi söyledi – “çişim geldi anne”:) 28 aylıkken olayı çözmüş olduk. Gece hala bağlıyorum ama hiç çiş yapmıyor. sabah uyanınca da “anne bak bezim tertemiz” diyor:))) bezi poposuna üşümesin diye taktığımı sanıyor şu anda. Aslında gece de bağlamayabilirim ama şimdi olur da çişini yapaaar, uykusunda üşüüür, vb, vb… Hem zaten daha yeni başlamışım kesintisiz uyuyabileye, bir de çişten sebeplerle uykumu bölemeyeceğim açıkçası. En iyisi bahar gelince halletmek:)))
    Verdiğim ödül ilk zamanlar üstü çikolata kaplı antep fıstığıydı. Ama fıstığı kapmak için 10 dakkada bir lazımlığa oturmaya kalkınca ödülü değiştirdim:) Evde büyük renkli boncuklar vardı. Her seferinde onlardan bir tane verdim ona, çok hoşuna gitti. Onları bir kutuda biriktirdi, herkese o boncukları kendisine niye verdiğimi gururla anlattı:)))

    • Paylasim super oldu, rahatlatti. Panikledim birden girisince bu işe, annem yanimda olaydiiiii diye dövünmedim degil. Boncuk olayiniz da guzelmis, biz de misket verebiliriz belki. Ama tabi bilinen deyime ‘boncuk’ tam oturmus :)
      Bu arada bir onceki yazimi okumanizi tavsiye ederim, sevgiler…

  3. her çocuğun ritmi, duygusu farklı oluyor. bunu da en iyi annesi biliyor. çocuğunuz için en doğrusunu siz seçersiniz zaten. Biz de zaman zaman pet şişe, umumi tuvaletler, zaman zaman üzgünüm ama (özlellikle orman yürüyüşlerimiz sırasında) çalı dipleri gibi bilumum seçeneği denedik. bir süre sonra çocuğun kasları geliştikçe hayat daha kolay oluyor. my carry potty kaka için düşünülebilir bir çözüm. Şu anda biz ihtyaç duymuyoruz. yanımızda bir şey taşımaya, umumi tuvaletler iş görüyor. Sabır ve kolaylık diliyorum.

    • Cok tesekkur ederim, gerckten paylasinca insan rahatliyor. Nedense bu annelik isi, hem tum kadinlarin deneyimledigi, hem de deneyimlerken ilk ve tek kendi deneyimledigini zannettigi olaylarla dolu :)

Bir Cevap Yazın

